czwartek, 9 lutego 2012

BMW e30

BMW 3 (1982-94)


 
W latach 80. fascynowano się techniką BMW E30. Obecnie "trójki" zadziwiają wielu właścicieli i mechaników trwałością. Pod wrunkiem, że były dobrze eksploatowane
Historia serii "trójek" sięga 1975 r. Zaprezentowany wówczas model miał kontynuować wspaniałą tradycję BMW 2002. Niestety, E21 nie sprostało założeniom bawarskiego producenta. Na prawdziwy sukces trzeba było czekać 7 lat, do momentu pojawienia się drugiej generacji modelu - BMW 3 E30. W krótkim czasie auto stało się wzorem do naśladowania. Styliści podkreślali świetnie wyważone proporcje karoserii oraz niepowtarzalny kokpit, kierowcy zachwycali się walorami użytkowymi, a przede wszystkim fantastycznym układem jezdnym, natomiast inżynierowie zwracali uwagę na nowoczesne rozwiązania techniczne. Auto osiągnęło sukces rynkowy i na zawsze zapisało się w kartach historii motoryzacji.
Dziś BMW 3 z pierwszego okresu produkcji (do restylingu z 1987 r.) spotykane są rzadko. Złożyło się na to wiele czynników - gorsza w stosunku do egzemplarzy po restalingu ochrona antykorozyjna, nieco niższa trwałość podzespołów i wiek. Używaną "trójkę" po modernizcji można kupić za nieduże pieniądze oraz w dobrym stanie technicznym. Samochód wytwarzano bowiem w kilku wersjach nadwoziowych, z napędem na tylną oś lub stałym 4x4 oraz w wielu wariantach sportowych. Ogromnym atutem była też obszerna gama jednostek napędowych. Niemal każdy kierowca mógł znaleźć wariant satysfakcjonujący go pod wieloma względami.
Design nadwozia "trójki" okazał się ponadczasowy. Ostro "podcięty" rekini nos oraz cztery okrągle reflektory nadają autu charakterystyczny wygląd. Sylwetka jest na tyle niepowtarzalna, że nawet dziś wygląda atrakcynie. To samo dotyczy deski rozdzielczej, trochę topornej, miejscami surowej, ale świetnie zaprojektowanej pod względem ergonomii. Fotele, szczególnie te po 1987 r., zapewniają dobry komfort podróżowania, dobrze przytrzymują na zakrętach i nie męczą w czasie dłuższych podróżach. Materiały wykończeniowe są przyzwoitej jakości. Także trwałość przełączników nie budzi zastrzeżeń - choć niekiedy kierunkowskazy nie "odbijają" do położenia wyjściowego. Nieco gorzej pod względem eksploatacyjnym wypadają zegary. Standard to uszkodzone wskaźniki temperatury płynu chłodzącego. Nieprecyzyjny jest też wskaźnik ilości paliwa. Poza tym na listę wad trzeba wpisać skromne wykończenie boczków drzwi oraz niewielką ilość miejsca na nogi z tyłu.
 
Wyposażenie seryjne E30 nie zachwyca. Znajdziemy tu "elektrykę" lusterek, fotel regulowany w pionie i ekonomizer. Dopiero od 1993 r. wersję kombi wzbogacił airbag kierowcy. Jednak takie dodatki, jak ABS, wspomaganie kierownicy czy szyberdach, są często spotykane - szczególnie w autach z motorami 6-cylindrowymi.
Gama wersji silnikowych jest bardzo bogata i pozwala znaleźć samochód dostosowany do własnych upodobań i potrzeb. Osoby zainteresowane zakupem E30 mogą wybierać spośród silników 4-cylindrowych - 1.6 i 1.8 (do 1987 r. - M10, po 1987 r. - M40) oraz 6-cylindrowych - 2.0, 2.3, 2.5, 2.5e (M20) i 2.4 diesel (M21).
Jednostki 4-cylindrowe uchodzą za nieco gorzej dopracowane od "szóstek", ale i tak górują nad większością konstrukcji z tego okresu. Zapewniają przyzwoitą dynamikę (0-100 km/h w ok. 12-13 s) oraz umiarkowane spalanie (8-9 l/100 km). Różnic pomiędzy silnikami M10 a M40 jest sporo - najważniejsze polegają na innym układzie zasilania i zastosowaniu paska rozrządu w M40. Jedynym odstępstwem od tej zasady jest motor 1.8is - łańcuch.
Jednak w przypadku E30 zachęcamy do poszukiwań soczyście i agresywnie brzmiących motorów R6. 2-litrówkę polecamy osobom o spokojnym usposobieniu. Kierowcy lubiący poczuć dreszczyk emocji wybiorą wersję 325. Niezależnie, czy zasiądą za sterami wariantu 171-konnego, czy udadzą się na przejażdżkę 129-konną "etą" z silnikiem o poj. 2,7 litra, rozwijającą duży moment obrotowy, wrażenia będą niezapomniane. Dla oszczędnych polecamy 6-cylindrowe diesle. Wersję z turbodoładowaniem trudno znaleźć w dobrym stanie. Dlatego warto zadowolić się wolniejszą, ale trwalszą wersją wolnossącą.
Dobre osiągi można bezpiecznie wykorzystać dzięki udanemu podwoziu i klasycznemu układowi przeniesiania napędu. W latach 80. E30 była uznawana za najlepiej prowadzące się auto tylnonapędowe. Co ciekawe, nawet obecnie trakcja E30 niewiele ustępuje rywalom.
Generalnie BMW 3 E30 należy do wartych uwagi pojazdów klasy średniej z końca lat 80. Większość aut boryka się z problemami, których przyczyn należy doszukiwać się w niedbalstwie serwisowym użytkownika bądź nieludzkich warunkach eksploatacji - auta często trafiały do młodych osób o niskim ilorazie inteligencji motoryzacyjnej. Właśnie te pojazdy będą cierpiały na szereg usterek (opisane w rubryce "To się psuje"). Egzemplarze zadbane jeszcze długo pojeżdżą. Części są stosunkowo niedrogie i łatwo dostępne. Warto szukać uszczelek Erlinga, elementów zawieszenia Febi lub Lemförder, łożysk SKF, sprzęgła wiskotycznego firmy BEHR. Były to części używane przy pierwszym montażu w fabryce i charakteryzują się wysoką trwałością.

 Dane techniczne:


SILNIKI:



Benzynowe:


BMW 316 - M10B18

pojemność skokowa: 1767 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy) /8
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 89KM (66kW) przy 5500 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 140Nm przy 4000 obr/min
stopień sprężania: 9,5
średnica x skok tłoka: 89,00 mm × 71,00mm
układ zasilania: gaźnik Pierburg 4/2 BE
0-100km/h: b/d
prędkość maksymalna: 175km/h

BMW 316i - M40B16

pojemność skokowa: 1596 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 8
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 104 KM (77 kW) przy 5500 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.:145 Nm przy 4250 obr/min
stopień sprężania: 9,0
średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 72,00 mm
układ zasilania: wtrysk Bo Mot
0-100km/h: 10,1 s
prędkość maksymalna: 180 km/h

BMW 318i - M10B18

pojemność skokowa: 1767 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 8
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 104 KM (77 kW) przy 5800 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 145 Nm przy 4500 obr/min
stopień sprężania: 10,0
średnica x skok tłoka: 89,00 mm × 71,00 mm
układ zasilania: wtrysk Bo L-Jet
0-100km/h: 10,9 s
prędkość maksymalna: 183 km/h

BMW 318i - M40B18

pojemność skokowa: 1796 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 8
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 113 KM (83 kW) przy 5500 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 162 Nm przy 4250 obr/min
stopień sprężania: 8,8
średnica x skok tłoka: 84,00mm x 81,00mm
układ zasilania: wtrysk Bo Mot
0-100km/h: 10,8 s
prędkość maksymalna: 191 km/h

BMW 318is - M42B18

pojemność skokowa: 1796 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 136 KM (100 kW) przy 6000 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 172 Nm przy 4600 obr/min
stopień sprężania: 10,0
średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 81,00 mm
układ zasilania: wtrysk Bo Mot
0-100km/h: 9,4 s
prędkość maksymalna: 207 km/h

BMW 320i - M20B20

pojemność skokowa: 1991 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 129 KM (92 kW) przy 5800 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 164 Nm przy 4000 obr/min
stopień sprężania: 9,8
średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 66,00 mm
układ zasilania: wtrysk Bo L-Jet
0-100km/h: 9,8 s
prędkość maksymalna: 200 km/h

BMW 320is - S14

pojemność skokowa: 1991 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 192 KM (141 kW) przy 6900 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 210 Nm przy 4900 obr/min
stopień sprężania: 10,8
średnica x skok tłoka: 93,40 mm × 72,65 mm
układ zasilania: wtrysk Bo ML-Mot
0-100km/h: 7,5 s
prędkość maksymalna: 231 km/h

BMW 323i - M20B23

pojemność skokowa: 2316 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 139 KM (102 kW) przy 5300 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 205 Nm przy 4000 obr/min
stopień sprężania: 9,8
średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 76,80 mm
układ zasilania: wtrysk Bo L-Jet
0-100km/h: 8,8 s
prędkość maksymalna: 202 km/h

BMW 325i - M20B25

pojemność skokowa: 2494 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 170 KM (125 kW) przy 6250 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 226 Nm przy 4250 obr/min
stopień sprężania: 9,7
średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 75,00 mm
układ zasilania: wtrysk Bo ME-Mot
0-100km/h: 7,7 s
prędkość maksymalna: 222 km/h

BMW 325e - M20B27


pojemność skokowa: 2693 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 122 KM (90 kW) przy 4250 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 230 Nm przy 3250 obr/min
stopień sprężania: 9,0
średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 81,00 mm
układ zasilania: wtrysk Bo Mot
0-100km/h: 9,3 s
prędkość maksymalna: 195 km/h

BMW M3 - S14

pojemność skokowa: 2302 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 200 KM (147 kW) przy 6750 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 240 Nm przy 4750 obr/min
stopień sprężania: 10,0
średnica x skok tłoka: 93,40 mm × 84,00 mm
układ zasilania: wtrysk Bo ML-Mot
0-100km/h: 6,7 s
prędkość maksymalna: 235 km/h

BMW M3 Evo II - S14

pojemność skokowa: 2302 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 220 KM (162 kW) przy 6750 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 245 Nm przy 4750 obr/min
stopień sprężania: 11,0
średnica x skok tłoka: 93,40 mm × 84,00 mm
układ zasilania: wtrysk
0-100km/h: 6,7 s
prędkość maksymalna: 237 km/h


Wysokoprężne:


BMW 324d - M21D25

pojemność skokowa: 2443 cm³
ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 86 KM (63 kW) przy 4600 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 152 Nm przy 2500 obr/min
stopień sprężania: 22,0
średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 81,00 mm
układ zasilania: pompa Bosch
0-100km/h: 15,5 s
prędkość maksymalna: 161 km/h

BMW 324td - M21D25

pojemność skokowa: 2443 cm³ (turbo)
ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12
moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 115 KM (84 kW) przy 4800 obr/min
maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 220 Nm przy 2400 obr/min
stopień sprężania: 22,0
średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 81,00 mm
układ zasilania: pompa Bosch
0-100km/h: 11,9 s
prędkość maksymalna: 187 km/h


  ELEMENTY OPCJI I WYPOSAŻENIA MOŻLIWE DO WYBORU (DLA ROKU 1985):

- 6 modeli radioodtwarzaczy
- antena wysuwana ręcznie
- antena wysuwana automatycznie
- seria akcesoriów antyzakłóceniowych fale radiowe
- akcesoria do czyszczenia i konserwacji radia i anteny
- głośniki przednie i tylne
- pojemnik na kasety audio
- 4 modele telefonów
- 6 modeli kierownic sportowych
- 6 wzorów alufelg
- śruby kół zamykane każda na kluczyk
- 3 wzory kołpaków
- stabilizatory do jazda sportowej
- amortyzatory do jazdy sportowej Bilstein gas
- 3 typy haków do przyczepy
- konstrukcja wzmacniająca podwozie podczas jazdy z przyczepą
- wycieraczki i spryskiwacze reflektorów
- halogeny
- 4 modele spojlerów przednich
- spojler tylny
- naklejki dekoracyjne naklejane od świateł przednich I do tylnych na bokach samochodu
- szyberdachy szklane, z blachy nadwozia
- owiewka do szyberdachu
- lusterka boczne sterowane elektrycznie
- lusterka boczne z załamaniem kąta widzenia
- dodatkowe lusterko wsteczne
- podstawka na korek wlewu paliwa
- podkładka syntetyczna na tylną tablicę rejestracyjną
- chlapacze przednie i tylne
- 2 wzory końcówek chromowanych tłumika
- drugi zamek w drzwiach od strony kierowcy z kluczem kodowanym
- centralny zamek
- zegarek digital w obrotomierzu
- wycieraczki czasowe
- szyby sterowane elektrycznie przód i tył
- klimatyzacja
- drewniany i skórzany drążek zmiany biegów
- schowek zamykany na klucz
- podłokietniki foteli przednich
- podłokietnik kanapy
- tylne zagłówki
- tylna roleta
- dywaniki w 5 kolorach
- fotele sportowe Recaro BMW
- zamienne szyny pod fotele dla osób bardzo wysokich
- foteliki dla dzieci mniejszych i większych
- łóżeczko dla noworodka montowane na tylnej kanapie
- lampka w masce silnika
- latarka podręczna na baterie w schowku
- lampka zasilana z zapalniczki
- lampki w tylnych słupach do czytania
- kluczyk do drzwi/stacyjki z podświetleniem
- uchwyt na gaśnicę pod fotelem kierowcy
- składany kanisterek 6 l w kole zapasowym
- komplet narzędzi w klapie bagażnika


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz