czwartek, 9 lutego 2012

OPONY

W jakim kierunku rozwiną się opony?

Już dawno przestano oczekiwać od opon wyłącznie tego, by koła zachowywały jak największą przyczepność na drodze. Rozwiązania technologiczne stosowane przy projektowaniu opon duży nacisk kładą na to, by opona zapewniała jak najkorzystniejszy opór toczenia oraz jak najmniejszy poziom hałasu w trakcie jazdy. Komfort jazdy jest zrozumiały, ale do czego przydaje się mały opór toczenia? Przede wszystkim wpływa on na to, ile paliwa zużyjemy na drodze. Idealna opona musi więc być bezpieczna, ale i ekonomiczna.
Za obniżenie oporów toczenia odpowiada ilość krzemionki dodawanej do mieszanki, z której powstanie opona. Liderem w tej konkurencji jest Michelin oraz jej flagowy model – Michelin Energy Saver, najchętniej kupowana opona tej marki.

Za cichszą pracę opon odpowiada przede wszystkim kształt bieżnika. Opony niskoprofilowe sprzed 8-10 lat wyposażane były w otwarte klocki, które co prawda dobrze odprowadzały wodę spod kół, ale generowały także dużo hałasu i szybko się zużywały. Dzisiaj opony są dużo sprawniejsze. Nowoczesne opony mają bieżnik poprzecinany żebrami i wąskimi rowkami, a klocki znajdują się blisko siebie. Opona styka się z podłożem większą powierzchnią, a to zwiększa przyczepność na suchej lub mokrej jezdni i jednocześnie sprawia, że jazda jest cichsza i nie wymaga spalania tak dużych ilości paliwa. Pomocne w projektowaniu ogumienia są komputerowe symulacje, które umożliwiają szybkie wyliczenia dotyczące optymalnego rozłożenia klocków bieżnikowych na powierzchni opony.
Zmiany w kształcie bieżnika są wymogiem nie tylko oczekiwań kierowców, ale również prawa. Coraz większy nacisk kładzie się bowiem na redukcję poziomu hałasu, który szkodzi środowisku naturalnemu. Najnowsze opony najprawdopodobniej będą więc projektowane tak, aby dźwięk „uciekał” w okolice nadkola, gdzie będzie skutecznie wytłumiany. Natomiast kwestia redukcji oporów toczenia w dużej mierze zależeć będzie od tego, czy na rynku motoryzacyjnym przyjmą się samochody elektryczne, czy wciąż dominować będą konwencjonalne paliwa.
Opony instalowane fabrycznie w nowych samochodach dobierane są według czterech kryteriów: komfortu jazdy, komfortu prowadzenia, poziomu spalania paliwa i hałaśliwości. Opony montowane przez producenta auta wyróżniają się także tym, że są projektowane pod konkretny model samochodu, jednak sięgając po zamienniki wysokiej jakości uzyskuje się niemal te same właściwości.
Podziel się:
Producenci ogumienia samochodowego mają w swojej ofercie co najmniej kilka różnych modeli opon. Są one przystosowane do konkretnego typu samochodów i wyróżniają się mniejszym bądź większym zakresem technologicznych innowacji poprawiających ich osiągi.


Nawet najlepsze opony kiedyś stracą swoje cenne atuty, a na ich zestarzenie się ma wpływ nie tylko sama eksploatacja ogumienia, ale również wiek opon. Opony wykonywane są ze starannie dobieranych mieszanek, które decydują o tym, jak ogumienie będzie się zachowywać w trakcie jazdy.
Projektanci opon zimowych prześcigają się w nowych pomysłach na jak największe podniesienie efektywności ogumienia. Dzięki dobrym oponom można widocznie poprawić osiągi i poziom bezpieczeństwa samochodu, a najlepsze opony doskonale będą sobie radzić nawet w ekstremalnych warunkach.
Na samochody typu SUV decyduje się coraz więcej kierowców. Nic dziwnego, są to samochody duże, wygodne i bezpieczne, do tego sprawdzają się i podczas jazdy miejskiej, jak i na bardziej wymagającym terenie. Ich wadą jest jednak wyższy koszt eksploatacji w porównaniu do zwykłych samochodów osobowych. Ale SUV-y mają też liczne zalety… Czytaj dalej
Spora część kierowców środkowej Europy jeździ na oponach całorocznych, które są przeznaczone do jazdy zarówno latem, jak i zimą. Czy faktycznie są one w stanie zastąpić opony letnie i zimowe, wymieniane wraz z nadejściem nowych pór roku?
Zabytkowe samochody wymagają szczególnego traktowania, w tym również odpowiedniego ogumienia. Duże firmy oponiarskie mają w swojej ofercie modele przeznaczone specjalnie do klasycznych samochodów konkretnej marki, zarówno tych produkowanych po II wojnie światowej, jak i aut pochodzących z początku XX wieku.

Wymiana koła jest jedną z najczęstszych awarii, z którą muszą sobie radzić wszyscy kierowcy. Mimo że na pierwszy rzut oka nie wygląda to na skomplikowaną operację, wielu użytkowników samochodów kompletnie nie wie, jak się zabrać do takiego zadania.

Koło zapasowe… Czytaj dalej | 1 Comment
Specjaliści od motoryzacji zalecają, aby zawsze lepsze opony lądowały na tylnych kołach, nawet wtedy, bez względu na to, gdzie umieszczony jest napęd samochodu. Do niedawna praktycznie każdy samochód miał napęd na tylnią oś, więc takie rozwiązanie wydawało się jak najbardziej uzasadnione, jednak obecnie coraz więcej samochodów jest wyposażona w napęd… Czytaj dalej
Samochody dostawcze mają zimą dodatkowo utrudnione zadanie, ponieważ często muszą jeździć przy trudnych warunkach pogodowych. Koniecznie więc przed nadejściem zimy trzeba auto dostawcze wyposażyć w dobrej jakości opony zimowe, które poradzą sobie nawet przy ekstremalnej pogodzie.
Wyjeżdżając w dłuższą podróż warto wcześniej sprawdzić, czy nasz samochód jest w pełni przygotowany do swojego zadania. Przygotowania auta nie zajmą wiele czasu, za to zdobędziemy gwarancję, że maksymalnie zatroszczyliśmy się o własne bezpieczeństwo podróży.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz